10 گام که صاحب هر بوتیک باید بداند

برای کسب و کارها لحظه های طلایی وجود دارد که اگر به موقع متوجه آن لحظه خاص باشند,موفقیت در کسب و کار را در آغوش کشیده اند.

مثلا از 10 بوتیک آخری که رفته اید,یک یا دوتای آنها به خوبی در ذهن شما مانده اند,ما بقی کمرنگ یا از ذهن شما پاک شده اند.

این کسب و کار ها از چه ترفندی استفاده میکنند؟

آنها از ابتدا توجه ما را جلب میکنند سپس خدمات یا کالای خود را به ما می فروشند و تا به خود بیاییم میبینیم که مشتری وفادار آنها شده ایم و هر بار به آنها مراجعه می کنیم!!!

این کسب و کار ها ارزش آن "لحظه ی طلایی" را یافته اند که 60% فروش هر مجموعه از طریق مشتری های "تکراری یا وفادار" صورت میگرد.

اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید احتمالا این سوال برایتان پیش می آید که چگونه میتوان مشتری های جدید را به مشتری های وفادار تبدیل کرد؟

 

برای پاسخ به این سوال تا انتهای این متن همراه باشید تا قدم به قدم این فرآیند را با هم مرور کنیم:

 

1-کاری کنید که مشتریانتان احساس کنند مهم و مورد احترام هستند.

انسان ها دوست دارند همواره احساس مهم بودن و محترم بودن را داشته باشند.این یک غریزه بی انتها از طبیعت انسان است. برای صاحب یک مجموعه، ایجاد چنین احساسی برای مشتریانش یک وظیفه‌ است.

به قدری این گام مهم است که مدیر و دیگر کارمندان فروش ,باید روزانه برروی این مهارت کار کند تا کسب‌ وکار با موفقیت به مسیر خود ادامه دهد.

 

مثلا نام مشتریان را به خاطر بسپارید,قدرتمندترین و کارآمدترین راه برای ایجاد احساس مهم بودن به هر کسی این است که نام او را به خاطر بسپارید.

به کار بردن نام مشتری در مکالمات اولیه میتواند تاثییرمعجزه آسایی برای کسب و کار شما داشته باشد.

 

2-لبخند.

هیچ راهی ساده تر از لبخند زدن برای ایجاد احساس خوب در مشتریان وجود ندارد.


3-به یاد داشته باشید که مشتری شما چه چیزی را دوست دارد.

علاوه بر نام هرمشتری، باید سفارش او را به خاطر بسپارید.

چه چیزی را دوست دارد و چه چیزی سفارش او را نسبت به سایر سفارشات متفاوت می کند.این دو مورد به خودی خود می توانند مشتری را به یک مشتری وفادار برای شما تبدیل کنند.


4-درباره مشتری خود بیشتر بدانید.

وقتی در یک مکالمه با مشتری خود هستید، سعی کنید جزئیات و اطلاعاتی را که می توانید در گفتگوی بعدی با مشتری خود داشته باشید را پیدا می کنید. مشتری شما در این لحظه احساس می کند مهم است زیرا شما  مکالمه قبلی را به یاد داشته اید و می دانید چه چیزی را بپرسید. اگر این کار را درست انجام دهید توانسته اید اعتماد مشتری را تا حد قابل قبولی به دست آورید.


5-چیزی را رایگان ارائه دهید.

هر از گاهی( نه خیلی وقت‌ها برای که مشتریان به آن عادت کنند)، به آنها چیزی را رایگان ارائه دهید. این می تواند نوشیدنی, پیش غذا یا تخفیف بالا روی محصولات خودتان باشد,این قسمت بستگی به سلیقه ی شما و مشتریانتان دارد.

تبصره:در خرید اول مشتری,به هیچ وجه چیزی را رایگان ارائه ندهید,معولا برای خرید سوم یا چهارم بیشتر توصیه می شود.

 

6-افرادی را استخدام کنید که مشتریان شما با آنها احساس خوبی داشته باشند.

مثلا اگر شما بوتیک دارید شاید بوتیک شما خیلی متمایز یا ویژه نباشد اما اگر کارکنان شما احساس خوبی را در مشتریان ایجاد کنند، فروش ویژه تری نسبت به دیگر رقبای خود خواهید داشت.

 

7-وفادارترین مشتریان خود را به یک مهمانی خصوصی دعوت کنید.

 

اگر شما مدیر یک بوتیک باشید,برگزاری یک ایونت VIP"" با مشتریان ثابت و وفادار یک ایده عالی است. مشتریان این فضای نزدیک تر را دوست دارند.

این باعث می شود که شما احترام و دوستی مشتریان خود را به دست آورید و آنها نیز همین احساس را داشته باشند.

 

8-یک سیستم پاداش برای مشتریان خود تعریف کنید.

مثلاهنگام شستن ماشین خود در کارواش معمولاً کارت کوچکی دریافت می کنید که روی آن نوشته شده است: "بعد از تعداد x شست و شو یک  بار خدمات رایگان دریافت می کنید. این نمونه ای از سیستم پاداش برای مشتریان است. این دقیقاً چیزی نیست که برای مشتریان شما اعمال شود، اما مثال خوبی برای پیدا کردن یک سیستم پاداش دهی به مشتری, در کسب و کار شما می باشد.


9-کمپین های مناسبتی را از دست ندهید.

چرا در مناسبت های ویژه(مثل کالکشن هر فصل یا فروش نوروزی یا شب یلدا) که تخفیف‌های زیادی برای کالا یا خدمات ارائه می‌دهید، ترتیب نمی‌دهید. این می تواند ترفند بسیار مناسبی برای بازدید مجدد مشتریان از مجموعه شما باشد.


10-باشگاه مشتریان کسب و کار خود را ایجاد کنید.

اطلاعات و راه های ارتباطی با مشتری را همواره به روز نگه دارید تا آنها را از اخبار,محصولات جدید,خدمات ویژه یا تخفیف های دوره ای و ... کسب و کار خود مطلع کنید.

 

همه ی مواردی که با هم مرور کردیم بخشی از مهم ترین مواردی بود که با اجرای آنها می توانید تعداد مشتری های ثابت خود را بیشتر کنید.

به یاد داشته باشید که اگر سطح کیفی محصول یا خدمات شما افت کند هیچ یک از موارد بالا برای شما موثر نخواهد بود.

بنابراین همواره در تلاش باشید که بهترین کالا و خدمت را به مشتری ارائه دهید تا در ادامه بتوانید مشتریان وفادار مجموعه را به شرکای اصلی موفقیت در کسب و کار خود تبدیل کنید.


منبع:alphawear.ir